Nikotyna – objawy odstawienia

Dzisiaj temat nie do końca o e-paleniu. Załóżmy, że jesteśmy w końcowym etapie zrywania naszego długiego i toksycznego związku z nikotyną. Czego możemy się spodziewać po naszym organizmie? Specjalnie dla was postanowiłem opisać najczęściej spotykane symptomy i uraczyć was kilkoma radami, które mam nadzieję pomogą wam przetrwać ten ciężki okres.

kaszel – zwykle pojawia się przy odstawieniu analogów. Jest związany z tym, że nasze oskrzela odzyskują zdolność do oczyszczania. Zwykle mija po kilkunastu dniach. Należy pić dużo wody i soków owocowych. Dobrze nawodniony organizm szybciej się oczyszcza. Na rynku dostępnych sporo różnych tabletek przeciwkaszlowych ale należy je stosować tylko w ostateczności, czyli w napadach ciężkiego kaszlu

bóle głowy, nadpobudliwość, problemy z koncentracją – symptomy związane z tym, że po odstawieniu papierosów, stopniowo obniża się stężenie nikotyny we krwi. Powinniśmy starać się dostarczać jak najwięcej tlenu do organizmu. Ćwiczenia fizyczne, spacer na świeżym powietrzu, głębokie oddechy powinny pomóc zniwelować te objawy

uczucie suchości i bólu gardła – dym tytoniowy powoduje podrażnienie gardła ale jednocześnie niweluje ból. Stąd gdy przestaniemy palić, gardło pozostaje ono podrażnione. Duża ilość wody  i innych płynów (odradzam soki cytrusowe i inne kwaśne płyny które podrażniają gardło) powinny pomóc. W ostateczności stosuj tabletki na ból gardła

problemy ze strony układu pokarmowego – nikotyna pobudza perystaltykę jelit, przez co przyśpiesza procesy pokarmowe. Gdy przestaniemy dostarczać tego związku do naszego organizmu, objawem może być tzw. rozleniwienie jelit i rozwolnienie. Aby pobudzić je do pracy należy stosować dietę bogatą w błonnik pokarmowy i dużą ilość płynów. Dużo błonnika zawierają świeże owoce i warzywa i otręby pszenne. W pobudzaniu układu pokarmowego do pracy pomagają również suszone śliwki

uczucie głodu, zwiększenie masy ciała – gdy przestajemy palić, brak nikotyny powoduje odblokowanie zmysłów smaku i węchu. Jedzenie zaczyna lepiej smakować, przez co zwiększa nam się apetyt. Dodatkowo często sięganiem po przekąski różnego rodzaju, zastępujemy odruchy warunkowe związane z nałogiem. Ważne jest aby przestrzegać diety, zachować umiar i odżywiać się zdrowo. Dużo osób wraca do nałogu właśnie ze względu na problemy z utrzymaniem wagi i sylwetki. Jest to bardzo ważne również z powodów zdrowotnych. Złe nawyki starajmy się zastępować tymi zdrowymi, które są dla nas dobre. Mam kolegę który po rzuceniu palenia nauczył się grać na gitarze tylko po to, żeby zająć czymś ręce. Dużo ludzi zaczyna uprawiać sport czy ćwiczyć na siłowni. Warto znaleźć sobie hobby, poprawia nam to samopoczucie i pozwala nie myśleć o papierosach

Jak widzicie, liczba objawów związanych z rzucaniem palenia jest dosyć spora. Pamiętajmy jednak, że obniżone samopoczucie, ból głowy i inne symptomy, są tylko przejściowe i zwykle po góra miesiącu od odstawienia papierosów znikają. W przeciwieństwie do palenia nie zagrażają naszemu zdrowiu i jest to najlepszy argument za tym, żeby poradzić sobie z tymi przejściowymi trudnościami. Możemy również uwalniać się od nikotyny stopniowo. Mogą nam w tym pomóc plastry, gumy a w szczególności e-papierosy. Dzięki możliwości doboru mocy e – liquidu możemy powoli zmniejszać dostarczane do organizmu dawki tego alkaloidu i jednocześnie pozbyć się szkodliwego dymu. Pamiętajmy jednak, że jeśli chcemy rzeczywiście wykluczyć nikotynę z naszego życia nie możemy na stałe zastąpić papierosów ich elektronicznymi odpowiednikami. Kontrolujmy dawki, dostarczanej z ich pomocą nikotyny i powoli starajmy się je zmniejszać, dobierając płyny o coraz mniejszej mocy.

A może macie własne sposoby na problemy związane z odstawieniem nikotyny i chcecie się podzielić z innymi? Zapraszam do komentowania!