NOWY RAPORT I SZOKUJĄCA KAMPANIA PHE

Brytyjska organizacja PHE (Public Health England) wystartowała z nową kampanią, mającą na celu zachęcenie palaczy do zerwania ze śmiercionośnym nałogiem. Według szacunków organizacji palenie tradycyjnych papierosów, ciągle jest jedną z najczęstszych przyczyn przedwczesnej śmierci Anglików i zbiera ponure żniwo, bliskie 80,000 zgonów rocznie.

Impulsem do stworzenia kampanii był opublikowany w zeszłym roku, raport na temat wpływu papierosów na występowanie chorób, które nie były wcześniej kojarzone z tym nałogiem. Już od dawna wiemy jaki wpływ ma dym papierosowy na płuca i serce osób korzystających z tego rodzaju używek. Czytając publikację dowiadujemy się, że pula narządów uszkadzanych przez zgubny nałóg nie ogranicza się tylko do tych dwóch. Lista przedstawionych w raporcie schorzeń związanych z paleniem jest długa i uświadamia nam, jaką krzywdę możemy sobie zrobić sięgając po wyroby tytoniowe.

Papierosy powodują między innymi:

  • zwiększenie o 25 % ryzyka wystąpienia jakichkolwiek urazów kości i o 40 % uszkodzeń stawu biodrowego u mężczyzn
  • wolniejszą odbudowę kości po złamaniach, zwiększenie ryzyka wystąpienia reumatoidalnego zapalenia stawów
  • o 59 % większą możliwość zapadnięcia na chorobę Alzheimer’a
  • ponad czterokrotne zwiększenie możliwości wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej oka związanej z wiekiem


Jest to tylko część z możliwych powikłań palenia tytoniu.
Samo stworzenie raportu i dane liczbowe nie wystarczą jednak, aby dotrzeć do umysłu nałogowego palacza. Chociażby, z tego prostego powodu, że nie każdy czyta tego typu publikacje. Z tego powodu PHE postanowiło ruszyć z kampanią społeczną uświadamiającą „palący” problem. Jej głównym motorem napędowym ma być krótki spot który będzie publikowany w telewizji i portalach internetowych. Spot w mojej opinii niebanalny, wzbudzający niepokój i zapadający w pamięć.

Twórcy postanowili poddać odbiorcę (czytaj potencjalnego palacza) „terapii szokowej”. Jeśli ktoś kazałby mi przypisać ten klip do jakiejś znanej mi kategorii estetycznej, wybrał bym termin turpizm (aczkolwiek specjalistą nie jestem). Na niespełna 30-sekundowym filmie przedstawiono ojca dwójki bawiących się dzieci, który spokojnie siada sobie na ławce w celu skręcenia i wypalenia papierosa. Nie przypadkowo zastąpiono pudełko papierosów paczką tytoniu do samodzielnego skręcania. Prawie połowa palaczy na Wyspach Brytyjskich, jest ciągle błędnie przekonana o mniejszej szkodliwości „skręcanych papierosów” niż tych produkowanych fabrycznie. Wracając do treści filmu i wspomnianej wcześniej „terapii szokowej”. Samo ręczne skręcanie papierosów nie byłoby niczym nadzwyczajnym, gdyby nie fakt, że w paczce zamiast tytoniu znajduje się… zgniłe mięso, którym bohater ochoczo i z wyraźną satysfakcją wypełnia bibułkę. Obrzydliwe prawda? Ktokolwiek miał styczność z paczkami sprzedawanych w Anglii papierosów i z nadrukowanymi na nich zdjęciami, schorzeń powodowanych przez palenie wie, że tego typu działania z obrębu marketingu społecznego, nie są tam niczym nadzwyczajnym. Hasłem przewodnim akcji jest zdanie „Every cigarettes rots you from inside out” czyli w wolnym tłumaczeniu, „każdy papieros sprawia, że gnijesz od środka”. Poza samym filmem stworzono również plakaty obrazujące zgniłe mięso zawinięte w bibułkę papierosową. Całość jest udostępniona za darmo na stronie organizacji, co ma na celu jak największą popularyzację treści.

Co myślicie o tego typu akcjach? Ja osobiście uważam, że im coś jest bardziej szokujące i zapadające w pamięć, tym ma większą szansę wywrzeć pożądany efekt. Jedynym wyznacznikiem w moim mniemaniu jest to, aby przekaz był właściwy i zgodny z prawdą (z tego powodu nie wyobrażam sobie podobnego klipu odnoszącego się do e-palenia). Szczególnie, gdy mówimy o walce z trucizną zabijającą, co roku prawie 6 mln osób. Chętnie zobaczył bym podobną reklamę w naszej rodzimej telewizji. Może kilka osób zastanowiło by się, sięgając po następnego papierosa…

A o to opisywany film:

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=7ctaMwtHwUo]

źródło: www.gov.uk